Drogi Prenumeratorze,

W tym tygodniu dowiedzieliśmy się, że nowym wiceministrem cyfryzacji w rządzie Mateusza Morawieckiego został były szef Młodzieży Wszechpolskiej Adam Andruszkiewicz. Kompetencje? Jak słyszymy, ma się zajmować „przede wszystkim koordynacją współpracy ministerstwa z parlamentem”. Przekładając to na język polski: nie bardzo wiadomo czym. - Z pewnością będzie dla młodych nacjonalistów dowodem na to, że przy sprzyjających okolicznościach i oni mogą wejść na salony - stwierdza w komentarzu Sylwia Czubkowska.

Być może jednym z zadań Andruszkiewicza będą negocjacje dotyczące relacji polskich obywateli z firmami takimi jak Facebook. Coraz więcej państw dochodzi do wniosku, że dalszy nieregulowany wzrost gigantów technologicznych jest po prostu ryzykowny. Rok 2019 zdecydowanie będzie czasem nakładania ograniczeń na wielkie społecznościowe platformy.

A jak w erze cyfrowej powinna wyglądać dobra papierowa gazeta? Dlaczego możemy mówić już teraz o „postkomórkowej przyszłości”? Dowiecie się tego wszystkiego z wywiadu Vadima Makarenki z Jackiem Utką, grafikiem, który zaprojektował makiety kilkudziesięciu dzienników na świecie, a obecnie pracuje nad nową szatą graficzną w papierze i w sieci „Wyborczej”.

Sidewalk Labs, spółka córka Google’a, chce naprawiać miasta. Jak? W ramach partnerstwa z Toronto zaczęła od dzielnicy Quayside. Śmieci mają tam być sortowane już w śmietnikach, chodniki podgrzewane zimą, a inteligentne wodociągi będą monitorować zużycie wody. Ale nie wszystkim podoba się idea takiego miejsca. Już na etapie projektu zaczęły odchodzić kluczowe dla jego wdrażania osoby. Dlaczego? Jest to związane z modelem biznesowym Google’a, co dokładnie wyjaśnia Piotr Szostak .

Takich problemów nie mają firmy technologiczne operujące w Chinach, gdzie partia doskonale współżyje z biznesem. Ma swoje komórki w Xiaomi, Baidu czy Sina, a firmy te rozdają już karty na całym świecie. Początek cyfrowej megaekspansji Chin przypada na 2015 rok, kiedy zaprezentowana została strategia „Made in China 2025”. Co można w niej wyczytać? Opisała Sylwia Czubkowska.

Czy zaglądasz do naszego Czytnika? Rozwijamy go z myślą o tych, którzy nie mają czasu, żeby każdego ranka przedrzeć się przez zagraniczną prasę i pozbierać wiadomości o tym, co się dzieje w technologiach, mediach czy marketingu. Nasi reporterzy robią to codziennie za ciebie.

Pozdrawiamy,
zespół Wyborcza.Tech
  Tutaj znajdziesz więcej tekstów z działu Wyborcza.Tech  
  Newsletter wysłany na zamówienie użytkownika przez Agorę Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie, 00-732 Warszawa, ul. Czerska 8/10, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, Wydział XIII Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 59944, kapitał zakładowy w wysokości: 47.665.426,00 zł, wpłacony w całości, NIP 526-030-56-44, adres serwisu korporacyjnego www.agora.pl. Wszelkie zapytania i uwagi dotyczące Newslettera proszę kierować pod adres: pomoc@wyborcza.pl. W celu rezygnacji z newslettera, użyj tego linka