Jeżeli poniższy newsletter nie wyświetla się poprawnie, użyj tego linka

FacebookOdwiedź nasz profil
TwitterOdwiedź nasz profil
Nr 368

(4/2016) 
z 26 stycznia 2016r. 

KUISZ, KRÓL, NUSSBAUM, TEMKIN, SOWA, ŚRODA

Temat tygodnia:
Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów

Żródło: Flickr.com 

Szanowni Państwo,

kiedy późną jesienią 2013 r. poinformowano, że Uniwersytet w Białymstoku zamknie – ze względu na nierentowność – kierunek filozofia, na innych uczelniach zawrzało, a prawicowe, i lewicowe autorytety polskiego życia kulturalnego oraz intelektualnego podpisały list w jego obronie. Nie trzeba było wielkiej przenikliwości, by domyślić się, że problem stanu polskiej humanistyki, jeśli nawet nie zdominuje roku wyborczego 2015, to z pewnością w końcu wypłynie.

Tak też się stało. Przed wyborami parlamentarnymi z przedstawicielami utworzonego po wydarzeniach w Białymstoku Komitetu Kryzysowego Humanistyki Polskiej spotkali się przedstawiciele wszystkich partii z wyłączeniem Platformy Obywatelskiej. Od uważanego jeszcze w październiku 2015 r. za kandydata na ministra nauki i szkolnictwa wyższego Włodzimierza Bernackiego humaniści mieli usłyszeć, że ich postulaty i postulaty PiS-u dotyczące nauki zasadniczo się pokrywają.

Martha Nussbaum „Nie dla zysku” [Fragmenty]

Znajdujemy się w samym środku kryzysu o niespotykanych rozmiarach i o śmiertelnie poważnym, ogólnoświatowym znaczeniu.


Jarosław Kuisz Źródła edukacyjnej porażki III RP. Uwagi na marginesie książki M. Nussbaum

Od 1989 r. nieustannie zadajemy sobie pytanie o właściwy model edukacji. Kolejne reformy szkolnictwa w Polsce były zwykle inspirowane doświadczeniami państw Zachodu. Co jednak jeśli to, co przez całe lata stawialiśmy sobie za wzór, ma w sobie głęboko ukrytą skazę?


Magdalena Środa Humanistyka to serce kultury, kapitalizm – produkt uboczny

„Nie dla zysku” Marthy Nussbaum to ważna praca, a zarazem głos wołającego na puszczy. To dramatyczny apel o obronę tego, co dla naszej cywilizacji najważniejsze, najbardziej płodne, najbardziej perspektywiczne – nauk humanistycznych. Marginalizowanie ich to kres kultury w jej dotychczasowej formie.


Jan Sowa Nussbaum o edukacji – słuszna diagnoza, naiwna wiara

Nussbaum podziela typową dla liberałów wiarę, że wszystko da się załatwić, kształtując odpowiedni etos, a silna i niezależna humanistyka może współistnieć z silnym i dobrze prosperującym kapitalizmem. To wiara naiwna.

 

PROJEKT: POLSKA
Piotr S. Kozdrowicki 
Obrona demokracji nie wystarczy. Po demonstracjach KOD-u

Za nami kolejny weekend z manifestacjami Komitetu Obrony Demokracji. Po dwóch miesiącach czas myśleć, w jaki sposób KOD może wybić się na nową jakość.

 

Paweł Sawicki Realizm po Auschwitz. Recenzja filmu „Syn Szawła” László Nemesa

W swoim nominowanym do Oscara fabularnym debiucie węgierski reżyser spogląda na Zagładę – niemal dosłownie – oczami kogoś, kto trafił na samo dno jej piekła. Czy balansując między dosłownością a symbolizmem, przybliża on widza do tego doświadczenia, czy może mu w tym przeszkadza?


 

Filip Konopczyński Kasandry krachu. Recenzja filmu „Big Short”

Najnowszy film Adama McKaya wszedł do amerykańskich kin w szczególnym momencie: tuż przed rozdaniem Oscarów oraz w trakcie kampanii wyborczej w Stanach Zjednoczonych. Kto sądzi, że to przypadek, myli się.


 

Monika Dac i Jeremi Szaniawski Plastyka duszy i prawda iluzji. Wspominając Davida Bowiego

David Bowie stał się symbolem artystycznej niezależności. Jego styl, nieustannie ulegający przemianom, był odbiciem problemów i rozterek kolejnych pokoleń.


 

Elżbieta Mączyńska Godność a zniewalający wolny rynek. Wokół filmu „Miara człowieka” Stéphane’a Brizé.

Najnowszy film Stéphane’a Brizé nie jest tylko przypowieścią o ludzkiej godności w zmaganiu z przeciwnościami losu. „Miara człowieka” to przede wszystkim oskarżenie wobec ekonomii neoliberalnej oraz społecznych kosztów, jakie ze sobą niesie.

 

Tomasz Sawczuk Co po Tusku? Przyszłość polskiego liberalizmu [część I: Uwolnić się od konserwatywnych korzeni]

Czym jest? Czym nie jest? A przede wszystkim czym powinien być dziś polski liberalizm? O jego możliwych źródłach i potrzebie wyzwolenia spod konserwatywnych wpływów w pierwszej części swojego tekstu pisze Tomasz Sawczuk.


 

Angelika Kuźniak w rozmowie z Justyną Czechowską Z bohaterem muszę mieć chemię

O tym, dlaczego kobiece bohaterki są tak fascynującym tematem dla reportażysty, oraz o życiu Zofii Stryjeńskiej z Angeliką Kuźniak rozmawia Justyna Czechowska.


 

Błażej Popławski Bliskowschodnia mozaika. O książce „Syria. Porażka strategii Zachodu” Frédérica Pichona

Jeśli, drogi Czytelniku, przeczuwasz, że język, którym w Europie opisuje się rozpad Syrii, kryje wiele uproszczeń, półprawd i celowych niedomówień – konieczne sięgnij po najnowszą książkę Pichona.


 

Paulina Zaborek Rok w obrazkach Katarzyny Boguckiej i Emilii Dziubak [KL dzieciom]

Gołąb martwi się, że nie znajdzie ukochanej na całe życie, jeż stanowczo zaprzecza jakoby nosił jabłka na kolcach, zaskroniec przyznaje, że w chwilach zagrożenia udaje martwego, a gąsienice, że nie mają pojęcia, co z nich wyrośnie.

 

Weronika Bulicz Wieki średnie, smaki wysokie

Z czym kojarzy się kuchnia średniowiecza? Co jadali rycerze podczas swoich wypraw? Jak biesiadowano w zamkach, a co na obiad jadła przeciętna rodzina za czasów „Pieśni o Rolandzie”?

 

Kamil Aksiuto Arystotelesowski intelekt na mękach. O płycie „The Agent Intellect” Protomartyr

Jakie jest miejsce metafizyki we współczesnym świecie? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć ostatni album zespołu Protomartyr – „The Agent Intellect”.

 

Marcin Król Po co nam humanistyka?

Intuicyjnie podjęta decyzja jest co najmniej równie dobra, jak rezultat racjonalnego rozumowania. Jednak jakość intuicji jest całkowicie zależna od naszej wiedzy humanistycznej. Bez niej każde społeczeństwo staje się łatwym przedmiotem manipulacji.


 

Aleksander Temkin A jeśli humanistyka niczemu nie służy?

Prawdziwa obrona humanistyki powinna zamachnąć się nie tylko na pojęcie „zysku”, lecz również „pożytku społecznego”. Powinna pokazać wagę nauczania tego, co niepożyteczne i nieprzydatne. Niestety Martha Nussbaum takiej obrony się nie podejmuje.

 

Karolina Wigura O przesuwaniu granic dla publicznie dopuszczalnych stwierdzeń

Czy w dzisiejszej Polsce, wobec nasilającej się radykalizacji debaty publicznej, dochodzi do przesuwania granic języka, wcześniej uznanych za nienaruszalne? [Karolina Wigura, „Shifting the language’s borders. The case of contemporary Poland”, Reset – Dialogues on Civilizations]


Tygodnik "Kultura Liberalna" www.kulturaliberalna.pl
Siedziba redakcji: "Poddasze Kultury" ul. Chmielna 15/9, 00-021 Warszawa
Adres e-mail do korespondencji: redakcja@kulturaliberalna.pl


Aby nie otrzymywać więcej informacji, użyj tego linka.
Mailing wysłany za pomocą systemu www.sare.pl